Träna din hjärna med hjälp av ett 1-årsprojekt!

En av mina kursdeltagare under åren som utbildare som gjort starkt intryck på mig var den då ca 60-årige mannen som deltog på den kurs jag höll i snabbläsning, minnesträning och anteckningsteknik. Han satt i den främre raden, såg ivrig ut från allra första början, antecknade, nickade instämmande och ställde sådana där frågor som för en utbildare är tuffa men väldigt utvecklande. Rättare sagt så blev jag bombarderad med frågor, faktiskt så att jag bad honom att vänta med en del frågor till lunchrasten. Hade jag inte gjort det så hade vi kanske bara hunnit med 1/3 av kursdagens innehåll.

När jag sen på lunchen fick möjlighet att prata lite mer med honom, mellan fyra ögon, så berättade han något som gjorde ett outplånligt intryck på mig. Han berättade att när han var i 40-årsåldern så hade två äldre manliga släktingar till honom drabbats av Alzheimers. Det här hade skrämt upp honom, naturligtvis, och det fick honom att fatta ett för honom viktigt beslut. Där och då insåg han att han ville göra allt för att hålla sig själv mentalt alert, och att på alla sätt försöka förebygga att något liknande drabbade honom själv.

Vad han berättade fascinerade mig, för han beskrev hur han bestämt sig för att varje år ge sig själv ett 1-årsprojekt där han skulle lära sig något som var helt nytt för honom, ett nytt ämnesområde. Han hade insett att hjärnan behövde stimulans för att hålla sig i bra mental form, och därför ville han förvissa sig om att varje år innebar utveckling och ny stimulans!

Det första året hade han ägnat åt att lära sig så mycket han kunde om astronomi, eftersom det var något som hade intresserat honom sen barnsben men som han aldrig kommit till att studera mer ingående. Han skaffade sig några lättlästa introduktionsböcker och ägnade sedan några kvällar varje vecka åt att läsa och anteckna. Allteftersom tiden gick så läste han lite mer avancerade böcker, gick på föredrag, kurser och studiebesök. När året närmade sig slut så hade han lärt sig så pass att han kände sig nyfiken på att göra samma sak med andra områden och ämnen. På senare år hade han haft stor nytta av internet i sitt kunskapsutforskande.

Då jag träffade honom, ca 20 år senare från att han hade börjat med detta, hade han bl.a. lärt sig två nya språk, lärt sig kalligrafi, bridge och flera andra ämnen. Problemet som han upplevde nu – och han skrattade när han sa det – var att han hade en lång lista på ämnen han ville studera och att han samtidigt insåg att han aldrig skulle hinna igenom listan. Han var dock noga med att hålla sig till ett inlärningsprojekt per år, berättade han. Att han satt med på min utbildning var att han just det året hade fokus på hjärnan och hur man kunde utveckla den. Jag kan ju inte veta om det här hindrar mig från att få Alzheimers, sa han, men vad som var HELT uppenbart för mig var att jag satt och pratade med en väldigt UNG man. Ett nyfiket sinnelag hindrar oss att åldras i förtid …

Jag tycker personligen att den klassiska allmänbildningen är lite “utrotningshotad”, men att den här mannen var för mig en riktig renässansmänniska! Han var oerhört intressant att samtala med – jag hade kontakt med honom även en tid efter utbildningen. Som Tony Buzan och många andra experter på inlärning och utvecklandet av mental förmåga säger: “ju mer vi lär oss, desto lättare är det att lära sig nytt”. Vad min kursdeltagare och många med honom har upplevt är att med tiden så hittar hjärnan lättare kopplingar mellan vitt skilda ämnen, och att det i sig är tecknet på en väl utvecklad tankeförmåga och kunskapsnivå.

Visst, du och jag har mycket som pockar på vår uppmärksamhet, men finns det inte möjlighet att vi skulle kunna prioritera bort något annat i syfte att hitta tiden till att lära oss något nytt, utforska ett nytt spännande område? Lusten att lära har vi med oss från barnsben, även om den kanske satts på prov under en inte alla gånger stimulerande skolgång.

Vad är du sugen på att lära dig, och vad skulle du tycka vara roligt att ägna året åt att utforska? Vad skulle det innebära om du vid årets slut summerar och inser att du faktiskt har breddat din “repertoar” på ett högst märkbart sätt? Du kanske kunde ägna året åt att lära dig spela ett instrument, lära dig italienska eller något annat språk, näringslära, kemi, anatomi eller något annat?

Vi pratar ofta om värdet av fysisk träning och att ha en frisk kropp, men knoppen då? Är det inte MINST lika viktigt? Kanske löser du korsord eller sudoku, läser böcker eller något annat … Ett kommande 1-årsprojekt skulle definitivt utveckla din hjärna. När vi lär oss nya saker så sker nya förgreningar i hjärnan, nya engram eller nätverk mellan celler bildas. Ditt hjärnlandskap förändras, och det är positivt! Hjärnan gillar utmaningar, lära sig nytt är roligt när det sker på ens egna villkor!

 

Med värme,

Niklas Daver

Certifierd NLP/Neuro-Semantics Trainer och Meta-Coach

Författare till boken “Ditt bästa jag – oftare” och ”Meningsfulla prestationer – 10 träningsbara ledarfärdigheter”.

www.resurscoachen.se

Lämna ett svar

Till startsidan