Lär dig hur du kan införliva dina bästa och mest inspirerande tankar!

Det finns mängder av goda idéer och tankar, många som inspirerar och motiverar och som vi hittar i böcker, får citerade på utbildningar och föreläsningar och som vi skulle vilja leva utifrån, men som vi lätt ”tappar bort” i vår vardag.

Att veta utan att göra är att inte veta. Både du och jag vet att det är kontinenters avstånd mellan att ha en teoretisk kunskap och att verklig kompetens och att göra något i praktiken. Det gäller alla goda idéer, föresatser, kloka ordspråk, inlärd kunskap som vi inte tillämpar i praktiken även om vi har en teoretisk förståelse och känner full acceptans inför det som tanken förmedlar.

En tanke som t.ex. “alla människor har lika värde”, “du har alla resurser du behöver” eller “det finns inga misslyckanden, bara feedback” har begränsat värde om du bara har en intellektuell förståelse. Skillnaden som gör skillnaden är när du får denna typ av tankar att leva i hela ditt nervsystem. När hela ditt jag till fullo accepterat tanken eller konceptet och du lever utifrån det som om det vore helt och fullt sant för dig!

Jag har själv läst massor av bra böcker, gått utmärkta utbildningar och lyssnat på fantastiska föreläsningar utan att jag landade i så mycket mer än förståelse och uppskattning för det jag läste eller lyssnade på. Jag agerade inte på kunskapen, den blev inte en del av mitt nervsystem, inte en del av min omedvetna kompetens. Och att veta utan att göra är för mig i grunden att inte veta!

Det har också funnits en tendens hos mig själv att i min omgivning rabbla en massa förnumstigheter och “goda sanningar”, men som, när jag reflekterar på allvar, inser att jag inte själv lever utifrån. Då inser jag att jag inte vet, fast jag förstår och kan hålla med om tanken eller idéen som utgångspunkt.

Vilka tankar eller koncept skulle du verkligen, verkligen vilja leva utifrån? Du som är bekant med NLP-modellen kanske tänker på några av de grundantaganden som hela NLP-området vilar på: “kartan är inte detsamma som terrängen”, “kommunikation är den respons du får”, “människor gör alltid de bästa valen utifrån tillgängliga alternativ”, “alla beteenden har en positiv intention”, eller så har du utifrån dina egna erfarenheter andra koncept eller ”sanningar” som du kommer att tänka på.

Hur gör jag då för att helt och fullt införliva tanken eller konceptet, så att det verkligen blir något som påverkar mig i min vardag? Jag föreslår en process som utvecklats av Dr L. Michael Hall, en av världens främsta auktoriteter inom de kognitiva beteendevetenskaperna Neuro Linguistic Programming och Neuro-Semantics. Han kallar processen “Mind-to-Muscle” och själv väljer jag att kalla den för “Tanke-till-handling”. Jag föreslår att du gör processen spatialt, dvs. att du förflyttar dig på golvet mellan de olika beskrivna stegen. Därmed skiftar du tillstånd för varje position och får med fysiologin på ett bra sätt.

Process – “Mind-to-Muscle”/”Tanke till handling”

  1. Bli medveten om vilken tanke eller vilket koncept du skulle vilja införliva i hela ditt nervsystem. Skriv gärna ner det och känn efter om ordalydelsen “känns rätt”.
  2. Stäm av att du verkligen, verkligen vill tro och tänka det som konceptet uttrycker. Vill du det? Skulle det innebära en skillnad för dig? Vore det bra för dig?
  3. Uttala meningen högt, som en förståelse. Som exempel: “Jag förstår att alla beteenden har en positiv intention”. Kanske har du också en gest du kan använda som för dig symboliserar att du har en förståelse av något.
  4. Kliv fram ett steg och uttryck nu samma sak, fast denna gång som en övertygelse. Förmodligen kommer du redan här märka att du använder “mer” av ditt nervsystem, att det känns mer i hela kroppen. Säg “Jag har en övertygelse om att alla beteenden har en positiv intention”. Vilken gest skulle för dig kunna symbolisera en övertygelse om något? Kanske håller du handen över bröstet, knyter näven eller något annat.
  5. Stig fram ytterligare ett steg och uttryck det nu som ett beslut. “Jag har beslutat mig för att alla beteenden har en positiv intention”. Samma sak här, finns det någon gest som för dig skulle motsvara att du fattat ett beslut?
  6. Nästa steg som du tar uttrycks som en känsla, med orden, “Jag känner att alla beteenden har en positiv intention”. Använd återigen gärna en gest som passar för dig.
  7. Sista steget handlar om det du bestämmer dig för att göra utifrån den införlivade tanken eller konceptet. Uttryck det i stil med: “Som ett resultat av detta kommer jag nu att …”.
  8. Nu kan du börja backa och gå igenom stegen baklänges. “Jag kommer att göra …. eftersom jag känner att … och har bestämt mig för att … eftersom jag är övertygad om att … och har en förståelse för att ……”.

Den här processen är kraftfull, den kan med förtjänst användas flera gånger för att verkligen få nervsystemet att vibrera av energi vid tanken på det som en gång bara var en intellektuell förståelse. Använd den varje gång du önskar införliva en tanke och göra det till mer än teoretisk kunskap!

Med värme,

Niklas Daver

Certifierad NLP/Neuro-Semantics Trainer och Meta-Coach

Författare till boken “Ditt bästa jag – oftare” och ”Meningsfulla prestationer i grupp – 10 träningsbara ledarfärdigheter”

www.resurscoachen.se

Lämna ett svar