Vilken relation vill du ha till dina negativa känslor ..?

 

Kanske kan du reagera på rubriken till detta blogginlägg? Vadå, ha en relation till mina negativa känslor? Känslor är ju vad de är och man känner vad man känner, så vad menar du med att ha en relation till mina negativa känslor?

“Gurun” Deepak Chopra pratar ofta om “the Gap”, dvs. utrymmet mellan olika tankar och frågan; vem är det som tänker om mina egna tankar? Varifrån kommer förmågan att tänka på “tänket”? Till skillnad mot andra varelser som förvisso kan tänka och känna igen, kan vi människor tänka kring våra tankar eller känna kring våra känslor.

Att förflytta sig mellan barndom och vuxendom handlar mycket om denna förmåga att reflektera, att dra slutsatser och att förhålla sig till de egna tankarna och känslorna.

Psykologerna hävdar att alla de känslor som vi registrerar -förmodligen med sorg som ett stort undantag “dör ut” efter ca 2 minuter. Vi möter någon på gatan som säger hej och ger oss ett leende och vi känner glädje, eller vi kliver ut på gatan och blir nästan påkörda och känner rädsla … dessa känslor kommer och går, de är naturliga reaktioner på  olika händelser och de fungerar som ett slags signal- eller feedbackinstrument.

Om vi istället låter tankarna löpa och börjar kommentera det som har hänt i stil med; “hur kunde det hända mig?”, “varför drabbas jag alltid av sådana här händelser?”, “vad är det för fel på mig?” bibehåller vi och förstärker den känsla som just uppstått. Detta gäller självklart åt motsatt håll om vi är med om något som väcker glädje och vi kommenterar i stil med: “Vad kul, vad roligt att jag fick uppleva detta!”, “Hur kan jag uppleva detta oftare?” eller “Mitt liv är mer eller mindre perfekt, vad härligt!”.

Du har säkert upplevt hur känslorna bara rusat iväg med dig och att känslan bara förstärks och fördjupas. Rädslan du kände växer till panik, glädjen du kände växer till eufori, oron utvecklas till rädsla, frustrationen blir till fullödig ilska … och ammunitionen kommer inifrån dig själv, inte utifrån. Du ger dina olika känslor mer liv och utrymme, utifrån din förmåga att tänka kring dina tankar och känna kring dina känslor.

Att vara inne eller utanför sin känsla …

Om du känner en känsla riktigt starkt och intensivt kan man beskriva det som om du är associerad med känslan. Du känner känslan fullt ut i både sinne och kropp, om det så handlar om en intensiv rädsla, en överskuggande oro eller vilken annan känsla som helst. Det skulle kunna beskrivas som om känslan “äger” dig och har dig i sin makt. Att vara dissocierad från känslan, däremot, är att vara utanför känslan och med förmågan att betrakta den. Genom att uppleva ett intensivt och obehagligt minne dissocierat innebär att känslorna kopplas ur och med möjlighet att granska händelsen och känslorna objektivt.

Utifrån denna förmåga att du kan vara “utanför” känslan och betrakta den, kan du också skapa en relation till den. Du kan börja känna nyfikenhet över känslan likväl som du kan känna dig frustrerad över den. Kanske du vill lära dig av känslan istället för att oroa dig över känslan. När vi börjar odla en känsla kring en annan känsla kan den sägas fungera som en slags Meta-känsla eller Meta-tillstånd (Meta = bortom, ovanför). Du har en känsla eller ett sinnestillstånd kring en annan känsla/tillstånd och detta blir den ram utifrån vad du nu istället upplever och känner. Vem vet vad som kan hända i ditt liv om du oftare accepterar din rädsla, är nyfiken på din rädsla eller tacksam över din ilska? Som sagt, du kan odla en ny relation till din negativa känsla, om du vill … Och då kanske vi inte ens behöver kalla känslor “negativa”, eller ..?

Några reflektioner som kanske kan vara av värde är:

– Hur brukar du hantera negativa känslor?

  • Ge exempel på när du brukar strunta i dem
  • Ge exempel på när du brukar förtränga dem
  • Ge exempel på när du brukar hänge dig åt och “frossa” i dem.
  • Ge exempel på när du brukar överträffa andra (“men det är väl ingenting, själv har jag vaknat upp och känt mig deprimerad i över ett års tid” …)”.

– Är negativa känslor alltid av ondo?

– Kan du lära dig något av negativa känslor och kan du använda dem för att berika ditt och andras liv?

Med värme,

Niklas Daver

NLP/Neuro-Semantics Trainer och Meta-Coach

Författare till boken “Ditt bästa jag – oftare” och “Meningsfulla prestationer i grupp – 10 träningsbara ledarfärdigheter”.

Lämna ett svar